Harde myter
I kveld starter TV2s nye program «Harde Fakta», der programleder Jon Hustad skal skape debatt gjennom å fronte Facebook-høyre-konservatisme.
En tittel som «Harde Fakta» forplikter. Det er også en overraskende tittel: om det er noe Facebook-høyre har som modus operandi er det moralisme, ikke fakta. Å skulle gjøre det hele til en faktasjekk fremstår derfor som en smule begrensende. «Hjernevask» er en interessant serie nettopp fordi den unngår å innta et nøytralt ståsted: den tar klart stilling og gjør et kryssklippet, langtrukket resonnement for sitt syn: at arv er undervurdert i norsk akademia.
Det ser imidlertid ut til at fakta-vinklingen er et retorisk grep, ikke et faktisk (unnskyld ordspillet). I lanseringsintervju etter lanseringsintervju har nemlig Jon Hustad presentert utgangspunktet sitt slik:
Meiningsmålingar viser at nitti prosent av journalistane stemmer Arbeiderpartiet eller til venstre for Arbeiderpartiet, og det får konsekvensar for journalistikken.
Dette er en vanlig myte, men den har lite dekning i fakta. Medieundersøkelsen på nordiske mediedager har i over ti år spurt journalister hva de ville stemme i valg. Svaret er slik for 2012:
Det er også viktig å huske på at dette er alle journalister, inkludert de som skriver om Mette-Marits hattevalg. Blant de viktigste politiske journalistene, medlemmene av Stortingets presselosje, ga medieundersøkelsen i 2009 et soleklart borgerlig flertall, med Høyre som største parti. Klart i utakt med folket, som noen måneder senere gjenvalgte de rødgrønne.
Andelen som stemmer sosialistisk blant alle journalister har riktignok vært høyere tidligere, men aldri mer enn ca. 70 %. I løpet av Bondevik II var det også perioder der det rødgrønne flertallet i folket nærmet seg og oversteg 60 %.