Dyrt vann: Godt fordi det er dyrt
Hvis vi betaler femti kroner for en flaske vann, syns vi den smaker bedre enn når vi drikker vann i springen – selv om det er nøyaktig det samme vannet. Denne effekten er velkjent blant reklamefolk. Resultatene av denne oppdagelsen er blant annet at du kan risikere å finne to bokser maiskorn i samme butikk, fra samme maiskolbe, pakket samtidig og ellers helt like – bortsett fra at den ene koster dobbelt så mye. Konsepter som «First Price» er basert på dette. Ved å selge First Price-produktene billig, kan man selge det samme produktet med trippel fortjeneste til de som har råd.
Men det stopper ikke der. Tre forskere ved MIT konkluderer nå med at andre effekter enn smak kan påvirkes av vår oppfatning om eksklusivitet.
For example, can consuming an energy drink that is purchased at a discount lead not only to judgments of lower quality or to a less favorable consumption experience but also to diminished performance in, for example, a cardiovascular workout or a puzzle-solving task?
Svaret deres er ja. Den fysiske og psykiske formen påvirkes direkte av hvor dyr energidrikken var. 1 Jeg syns valget av energidrikk som testmateriale var snedig: energidrikker er jo i seg selv nesten ren placebo.
Så blir spørsmålet: Er dette bra eller ei? Bør vi spille på placeboeffekten eller ødelegge den ved å sette oss inn i fakta? Placebopiller virker faktisk på kreft, engler virker faktisk på depresjon og snobber får faktisk ereksjon av å drikke dyrt vann. Det er bare vi som skal være så forbanna lure og forholde oss vitenskapelig til ting som ikke får nyte godt av all denne placeboen. Hvilke placeboer tror du på?
- Og for å ha det på det rene: testobjektene fikk selvsagt akkurat den samme drikken, men det ble oppgitt ulike innkjøpspriser.